Cvičení na předložky s (se) a z (ze)

Napsala Mgr. Jitka Konášová

Vydáno , aktualizováno

Cvičení


Obsah článku

Jak na to

Předložky „s“, „se“ se pojí se sedmým pádem, u knižních zastaralých spojení se může objevit i u 4. pádu a může se objevit i ve spojení s 2. pádem, pokud se jedná o spojení, které vyjadřuje pohyb z povrchu pryč.

Naopak předložky „z“ , „ze“ se pojí jen s pádem druhým.

výběr z naší tvorby
pokračování článku

1. cvičení

Při pohledu okna se usmíval.

Rozuměl si loňským vítězem.

Objednal si sendvič tuňákem.

Přišel nám pohled Krkonoš od přátel.

Byl nejlepší všech účastníků soutěže.

Matikářka přišla do třídy hromadou pomůcek.

Nikdo nepočítal domácími úkoly matematiky.

Učitel ho vyzkoušel nové látky.

Na vodu se vydal nejlepšími přáteli.

Nedokázal se rozloučit hodinkami po dědečkovi.

Strýc Moravy přijel svou ženou k nám na víkend.

Doručili nám velkým zpožděním naši objednávku internetu.

Dětské hračky dřeva k nám dováželi nedalekého Německa.

vlastním týmem se u nás ubytoval slovenský režisér Bratislavy.

Na dovolené rodiči u moře dokázal ztratit knihu půjčenou knihovny.

narozeninové oslavy si pamatuji jen setkání babičkou Olomouce.

Po večeři smetla maminka drobečky pečiva stolu.

městského úřadu mi přišlo vyjádření o rozhodnutí podpisy všech členů městské rady.

učiva loňského roku jsem byl zkoušený spolu mým spolužákem.

stolu mi vypadl kus papíru poznámkami českého jazyka.

Barunka si hrála dětmi mlýna.

kamarádkou si četly starých knih.

Na výletě si dohledem učitelů mohl pohladit malého klokana Zoo.

Při setkání si potykal svou starou učitelkou základní školy.

V článku časopisu se dočetl o setkání prezidenta novináři.

Sousedé naší ulice počítali večerním grilováním.

Nesouhlasil rozhodnutím ředitele naší školy.

Dotaz řad studentů zodpověděl prezident rozvahou.

velkým napětím sledovali dospělí přistání letadla New Yorku.

listů maliníku se vyrábí čaj léčivými účinky.

přidejte sem svůj příběh

Odeslání příběhu je možné pouze v plné verzi těchto stránek, do které se dostanete klikem na tento odkaz: Plná verze.

příběhy

Cvičení na předložky s (se) a z (ze)

Jarek

moc dobrý program

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

Cvičení na předložky s (se) a z (ze)

Karolína Kociánová

Mám splněno

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

Určení podmětu ve větě s číslovkou

Věra Misařová

Jak určit podmět ve větě Pět žáků přišlo pozdě. Deset dívek závod vzdalo.

Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět


Témata

    Zajímavé články

    příběhy k článku

    Cvičení na předložky s (se) a z (ze)

    Jarek

    moc dobrý program

    Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

    Cvičení na předložky s (se) a z (ze)

    Karolína Kociánová

    Mám splněno

    Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

    Určení podmětu ve větě s číslovkou

    Jana Válková

    Dobrý den, paní Misařová,

    ve větách, které uvádíte, jde o specifickou formu podmětu, a to o tzv. numerativ neboli genitiv numerativní (existuje například i genitiv záporový: nebylo tam ani človíčka; nebo genitiv partitivní: v řece ubylo vody).

    Podoba spojení číslovky a počítaného předmětu je dána slovnědruhovým charakterem číslovky: číslovky jeden, dva, tři, čtyři jsou svou povahou přídavná jména, takže se počítaný předmětý s nimi musí mluvnicky shodovat v pádě a částečně také v rodě a čísle (na drátě seděla jedna vlaštovka; za domem mňoukaly dvě kočky apod.) U ostatních základních číslovek, které mají povahu podstatného jména (tedy číslovky pro hodnoty 5–99 a rovněž neurčité číslovky kolik, několik, tolik), se jako základní prostředek vyjádření kvantovosti ustálil počítaný předmět ve 2. pádě množného čísla (tedy genitiv numerativní: na drátě sedělo pět vlaštovek; za domem mňoukalo několik koček).

    Jinými slovy: U podmětu typu pět vozů, šest dívek, deset psů atd. řídí koncovku v přísudku číselný výraz a vyžaduje zakončení přísudku na -o: Pět vozů bylo odtaženo na záchytné parkoviště. Šest dívek nepřineslo omluvenku. Jsou-li podmětem výrazy jako desítky, stovky, tisíce, miliony, miliardy, píšeme v příčestí -y, u výrazu tisíce lze zvolit i koncovku -o: Stovky fanoušků se rozburácely na tribunách. Tisíce lidí se sešly (i sešlo) na náměstí.

    A jednoduché shrnutí na závěr: Genitiv numerativní je výsledkem historického vývoje a nemá žádnou významovou funkci, je to čistě formální pravidlo. Číslovka je v tomto případě chápána jako přívlastek kvantitativní. Jako podmět tedy označte v těchto případech podstatné jméno ve druhém pádě (tj. v genitivu), abych byla naprosto konkrétní, ve Vašich větách to bude žáků, dívek.

    P.S. Je ale možné, že na základní škole nebude chybou jako podmět označit celé spojení, tedy pět žáků, deset dívek.

    Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět