1. cvičení: Přiřaďte podstatná jména rodu ženského ke správným vzorům
laskavost, pánev, nabídka, svíce, myš, medvědice, laň, borovice, hladina, drzost, láhev, mýtina, šňůra, tramvaj, polévka, část, pověst, lavice, slepice, jabloň
VZORY ŽENSKÉHO RODU |
|||
ŽENA |
RŮŽE |
PÍSEŇ |
KOST |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. cvičení: Rozdělte podstatná jména podle čísel
S žárovkami, v noře, do Evropy, na zdech, radost, za výlohou, k zálibám, u silnic, na podlahu, pod šňůrami, s oblohou, ve výhni, s hadicemi, v pohádkách, o představách, v soutěžích, o opici, výmluvy, s vidličkou, k večeři.
ŽENSKÝ ROD |
|
JEDNOTNÉ ČÍSLO |
MNOŽNÉ ČÍSLO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. cvičení: Podtrhněte podstatná jména rodu ženského
Pod lípou, lískový keř, v rákosí, na maliny, klíče, blízko ulice, z konve, o víkendu, dobré bidlo, z pampelišek, s bičíkem, v umyvadle, s osudem, na zem, z komína, k ještěrce, pod střechami, u srdce, ovce, bez víry.
4. cvičení: Určete mluvnické kategorie
ROD |
ŽIVOTNOST |
ČÍSLO |
PÁD |
VZOR |
|
Ve vsi |
|
|
|
|
|
S bylinami |
|
|
|
|
|
O lyžích |
|
|
|
|
|
K myši |
|
|
|
|
|
Pod hlavou |
|
|
|
|
|
Na silnici |
|
|
|
|
|
Do krabice |
|
|
|
|
|
Bez zlosti |
|
|
|
|
|
5. cvičení: Doplňte slova ve správném tvaru do vět
a) Patrik si hrál s (myš – množné číslo) ............ .
b) Maminka upekla koláč s (malina – množné číslo) ............... .
c) Libor usedl na (stolička – jednotné číslo) .......... .
d) Při výměně (srst – jednotné číslo) ............. zvířata línají.
e) Zámek je chráněn mohutnými (zeď – množné číslo) ......
f) Děti malovaly barevnými (tuš – množné číslo) .....
g) Na zahradě zaléval s (hadice – množné číslo) .......
h) Některými svými dojmy a (domněnka – množné číslo) ......... mohl lidem ublížit.
i) Živil se převážně (polévka – množné číslo) ......... z pytlíku.
j) Na výlet jel do (Příbram – jednotné číslo) ................
6. cvičení: Doplňte i/y
Nezdržuj se zbytečnými hádkam_. Dům byl osvětlený žárovkam_. Na výpravu se vydal s eskymáckými sněžnicem_. Voda je tvořena molekulam_. Adam si pořád vymýšlí výmluv_. Některé lokomotiv_ topily uhlím. Při koupel_ si hezky odpočinul. Levandul_ používají jako přísadu do koupele. Na zahradě zasadili jedl_. Ryb_ mrskaly ploutvem_. Na Zem_ žijí miliardy obyvatel. Známá automobilová firma je v Mladé Boleslav_.
7. cvičení: Co do řady nepatří
a) pod lípou, s lavičkou, do stodoly, u ulice, k umývárně
b) se závistí, bez listí, o myslivosti, u myši, lsti,
c) v neděli, na tabuli, v léčitelství, se slepicí, pod čepicí,
d) o lani, k míči, na pánvi, pod skříní, při sklizni,
8. cvičení: Doplňte slovo do všech pádů
|
SKLIZEŇ |
RUZYNĚ |
KOBYLKA |
BOLEST |
KONEV |
1. |
|||||
2. |
|||||
3. |
|||||
4. |
|||||
5. |
|||||
6. |
|||||
7. |
ŘEŠENÍ
1. cvičení: Přiřaďte podstatná jména rodu ženského ke správným vzorům
VZORY ŽENSKÉHO RODU |
|||
ŽENA |
RŮŽE |
PÍSEŇ |
KOST |
Nabídka |
Svíce |
Laň |
Laskavost |
Hladina |
Borovice |
Láhev |
Myš |
Mýtina |
Lavice |
Pánev |
Drzost |
Šňůra |
Medvědice |
Jabloň |
Část |
Polévka |
Slepice |
Tramvaj |
Pověst |
2. cvičení: Rozdělte podstatná jména podle čísel
ŽENSKÝ ROD |
|
JEDNOTNÉ ČÍSLO |
MNOŽNÉ ČÍSLO |
Do Evropy |
S žárovkami |
V noře |
Na zdech |
S vidličkou |
K zálibám |
O opici |
U silnic |
Za výlohou |
Pod šňůrami |
Na podlahu |
S hadicemi |
Radost |
V pohádkách |
K večeři |
V soutěžích |
S oblohou |
Výmluvy |
Ve výhni |
O představách |
3. cvičení: Podtrhněte podstatná jména rodu ženského
Pod lípou, lískový keř, v rákosí, na maliny, klíče, blízko ulice, z konve, o víkendu, dobré bidlo, z pampelišek, s bičíkem, v umyvadle, s osudem, na zem, z komína, k ještěrce, pod střechami, u srdce, ovce, bez víry.
4. cvičení: Určete mluvnické kategorie
|
ROD |
ŽIVOTNOST |
ČÍSLO |
PÁD |
VZOR |
Ve vsi |
Ženský |
Neurčuje se |
Jednotné |
6 |
Kost |
S bylinami |
Ženský |
Neurčuje se |
Množné |
7 |
Žena |
O lyžích |
Ženský |
Neurčuje se |
Množné |
6 |
Růže |
K myši |
Ženský |
Neurčuje se |
Jednotné |
3 |
Kost |
Pod hlavou |
Ženský |
Neurčuje se |
Jednotné |
7 |
Žena |
Na silnici |
Ženský |
Neurčuje se |
Jednotné |
4/6 |
Růže |
Do krabice |
Ženský |
Neurčuje se |
Jednotné |
2 |
Růže |
Bez zlosti |
Ženský |
Neurčuje se |
Jednotné |
2 |
Kost |
5. cvičení: Doplňte slova ve správném tvaru do vět
a) Patrik si hrál s (myš – množné číslo) myšmi.
b) Maminka upekla koláč s (malina – množné číslo) malinami.
c) Libor si usedl na (stolička – jednotné číslo) stoličku.
d) Při výměně (srst – jednotné číslo) srsti zvířata línají.
e) Zámek je chráněn mohutnými (zeď – množné číslo) zdmi.
f) Děti malovaly barevnými (tuš – množné číslo) tušemi.
g) Na zahradě zaléval s (hadice – množné číslo) hadicemi.
h) Některými svými dojmy a (domněnka – množné číslo) domněnkami mohl lidem ublížit.
i) Živil se převážně (polévka – množné číslo) polévkami z pytlíku.
j) Na výlet jel do (Příbram – jednotné číslo) Příbrami.
6. cvičení: Doplňte i/y
Nezdržuj se zbytečnými hádkami. Dům byl osvětlený žárovkami. Na výpravu se vydal s eskymáckými sněžnicemi. Voda je tvořena molekulami. Adam si pořád vymýšlí výmluvy. Některé lokomotivy topily uhlím. Při koupeli si hezky odpočinul. Levanduli používají jako přísadu do koupele. Na zahradě zasadili jedli. Ryby mrskaly ploutvemi. Na Zemi žijí miliardy obyvatel. Známá automobilová firma je v Mladé Boleslavi.
7. cvičení: Co do řady nepatří
a) pod lípou, s lavičkou, do stodoly, u ulice, k umývárně
b) se závistí, bez listí, o myslivosti, u myši, lsti,
c) v neděli, na tabuli, v léčitelství, se slepicí, pod čepicí,
d) o lani, k míči, na pánvi, pod skříní, při sklizni,
8. cvičení: Doplňte slovo do všech pádů
SKLIZEŇ |
RUZYNĚ |
KOBYLKA |
BOLEST |
KONEV |
|
1. |
Sklizeň |
Ruzyně |
Kobylka |
Bolest |
Konev |
2. |
Sklizně |
Ruzyně |
Kobylky |
Bolesti |
Konve |
3. |
Sklizni |
Ruzyni |
Kobylce |
Bolesti |
Konvi |
4. |
Sklizeň |
Ruzyni |
Kobylku |
Bolest |
Konev |
5. |
-(sklizni) |
-(Ruzyně) |
Kobylko |
-(bolesti) |
-(konvi) |
6. |
Sklizni |
Ruzyni |
Kobylce |
Bolesti |
Konvi |
7. |
Se sklizní |
Ruzyní |
Kobylkou |
Bolestí |
Konví |
Autor: © Mgr. Jitka Musilová